Dragonball Paradijs
Dragonball Paradijs
De Site
Nieuws
Links
Samenvattingen
  & Screenshots
Dragonball
DragonballZ
DragonballGT
Movies/Specials
Info
Doden Lijst
Dragon Balls
Fusion
Karakters
Ki / Energie
Power Levels
Saiyan Vormen
Plaatjes
Kleurplaten
Bewegende Plaatjes
Achtergronden
Tekenles
Ruilkaarten
Dragonball
Hero Collection 1
Hero Collection 2
DBZ Serie 1
DBZ Serie 2
DBZ Serie 3
DBZ Serie 4
DBZ Chromium
Spelregels (CCG)
Saiyan (CCG)
Frieza (CCG)
Trunks (CCG)
Androids (CCG)
Cell (CCG)
Cell Games (CCG)
World Games (CCG)
Babidi (CCG)
Buu (CCG)
Fusion (CCG)
Kid Buu (CCG)
Multimedia
Midi Files
Titelsongs
Games
The Legacy of Goku
Online Games
Woordzoeker
Schuifpuzzel
Quiz
Contact
E-mail

Tekenles Piccolo

Het hoofd



Probeer eerst geometrische vormen te zien in wat je wilt gaan tekenen.

Het hoofd



Als je eenmaal de basisvormen hebt getekend, is het tijd om te bepalen waar de ogen, de neus en de mond moeten komen. Halverwege de hoogte van het hoofd komt de bovenkant van de ogen. Halverwege de bovenkant van de ogen en de kin komt de bovenkant van de mond. En weer halverwege de bovenkant van de ogen en de bovenkant van de mond komt de onderkant van de ogen.

De details



Vul wat details in gebruikmakend van de basisvormen en hulplijnen. Verfijn de details steeds meer tot de uiteindelijke gewenste vorm.

Eindresultaat



Nu kun je alle hulplijnen en vormen uitgummen en de details toevoegen.

Gelaatsuitdrukkingen



Nu je een basis hoofd van Piccolo hebt getekend, kun je wat gaan experimenteren met verschillende gelaatsuitdrukkingen.

Het lichaam

Ben je er klaar voor om een volledige Piccolo te tekenen? Hiervoor gebruiken we dezelfde aanpak als voor het hoofd. Eerst tekenen we een stokjesmodel om het gevoel voor de actie te krijgen. Ga niet meteen proberen details te tekenen, want dan zal het uiteindelijk langer duren omdat je dan de hele tijd je fouten zit weg te gummen. Begin met basisvormen en je zult zien hoe snel en nauwkeurig je kunt zijn.

NB: Hoewel er hier gebruik wordt gemaakt van een bestaande voorbeeldtekening, kun je deze techniek straks net zo gemakkelijk toepassen om gebruikmakend van je fantasie iets te tekenen.

De maten

Gebruik lijnen om de basis van je tekeningen uit te zetten. Deze lijnen geven de juiste verhoudingen van je figuur aan, zodat de benen niet te groot zijn in verhouding tot het bovenlichaam of het hoofd te klein in vergelijking met de schouders. Zie dat de heuplijnen zich ongeveer halverwege de bovenkant van het hoofd en de enkels bevindt. De lijn die het gezicht in tweeŽn deelt, laat zien dat het hoofd en het lichaam driekwart gedraaid zijn.

De lijnen laten ook de belangrijke raaklijnen zien die van belang zijn voor een beter ontwerp. De raaklijnen zijn lijnen die meerdere gemeenschappelijke punten met elkaar verbinden. Zo is de heuplijn ook de bovenkant van het rechterdijbeen. De gebogen lijn langs de buitenkant van het linkerbeen loopt ook langs de achterkant van het hoofd.

Geef je tekening vorm

Nu ben je er klaar voor om je figuur vorm te geven door gebruik te maken van basisvormen en richtinggevende lijnen. Let erop dat je in dit stadium gebruik blijft maken van geometrische vormen. Zo is Piccolo's in tulband gehulde hoofd niet veel meer dan een bal/cirkel met een L-vorm. De bovenkant van zijn cape bij zijn schouders is een grote driehoek. Zijn benen zijn cilindrische kokers met driehoekige voeten. De echte Piccolo wordt nu al een beetje zichtbaar. Het geheim van het hele tekenproces is om te beginnen met grote basisvormen en langzaam maar zeker de kleinere en complexere vormen toe te voegen.

Verfijnen van de details

Word nu niet overmoedig door meteen aan de kleinere details zoals vouwen in de kleding of het huidpatroon te beginnen. Je kunt deze details altijd later toevoegen. Zorg eerst dat je de grove vormen in orde hebt. Dat voorkomt een hoop ergernis, want anders zul je keer op keer alle details moeten uitgummen als de grotere vorm zoals een broek of cape niet goed is.

Op dit punt aangekomen ga je alle grotere gedeeltes hun definitieve vorm geven: de broek, de cape, de tulband, het gezicht, de schoenen, de handen, etc. Als je hiermee klaar bent moet je tekening al behoorlijk op Piccolo lijken, inclusief de juiste verhoudingen en bewegingen.

De laatste details

Als je tevreden bent over je tekening tot dusver, kun je beginnen met de kleinere details. Begin ook hier weer met de grotere vormen en daarna de kleinere. Breng eerst de grote details aan en dan de kleine puntjes op de i. Begin bijvoorbeeld eerst met de grote plooien in de cape en de broek die al min of meer volgen uit de vormgeving en de houding van je figuur en daarna pas de kleinere plooien. Werk zo stap voor stap je tekening verder af tot hopelijk een mooi eindresultaat.

Klik hier om een grotere versie van het eindresultaat te zien!!!

Deze tekenles is een vertaling/bewerking door Dragonball Paradijs van een artikel dat is geschreven door Jeff Amano in de Beckett DBZ Collector van Februari 2002.

Paradijzen
Digimon Paradijs
Hamtaro Paradijs
Medabots Paradijs
Pokemon Paradijs
Sailormoon Paradijs
Yu-Gi-Oh Paradijs
Kleurplaten Paradijs
Interessant!
Hosted Site

Affiliates
Affiliate?